alam berwarna indah itulah warna-warna kehidupan insani

alam berwarna indah itulah warna-warna kehidupan insani

Rabu, 23 Oktober 2013

Ini Tentang KEYAKINAN

Bismillahirrahmnnirrahim
Selawat dan Salam buat junjungan hebat Nabi Muhammad saw.

Benar, hati ini punya naluri yang unik.
Berubah mengikut keadaan dan situasi.
Terkadang emosinya melebih.
dan terkadang juga rasionalnya meluah-luah.
Allah, hati ini terusik kembali.
Sesaat dua aku pujuk dengan KEYAKINAN.
KEYAKINAN kepadaMU.
KEYAKINAN tentangMU.
KEYAKINAN bersamaMU.
Tapi, terkadang ia tewas.
Mula ada sesah menapak ke segenap jiwa.
Syiling putih.
Dinding putih.
Lantai juga putih.
Aku terperuk dalam kamar yang putih.
Di mana coraknya?
Aku meraba dalam pejam.
Mencari kalau-kalau ada titik yang boleh disambung
Menjadi sebuah corak,
atau hanya garisan lurus.
Ya, ada.. Titik-titik itu wujud.
Wujud terus kalau usahanya menerus.
Tapi sekali lagi aku tewas.
Tewas dengan pujukan syaiton yang mengaburi mata hati.
Allah, hati ini benar-benar terusik.
Aku membayangkan masa depan yang putih.
Aku mengenangkan masa silam yang kelam.
Dan, aku meninggalkan masa kini yang berwarna-warni,
kerna hati ini terusik.
Terusik dengan semua perkara.
Semalam, kelmarin, esok, nanti dan seterusnya.
Percaturan apa yang sedang aku alunkan ini?

Aku hitung semuanya di atas kertas.
Aku canaikan segalanya dalam awangan.
Aku ekspresikan semuanya dalam bayangan.
Semuanya ilusi.
tapi,
ALLAH, pertemuan denganMU benar.

ALLAH,
keluarkanlah aku dari rasa berduka cita,
keluarkanlah aku dari rasa lemah dan malas,
keluarkanlah dari sikap pengecut dan bakhil,
keluarkanlah aku dari cengkaman hutang dan penindasan.

'ihdinashirotol mustaqeem'

Tunjukilah aku jalan yang lurus,
Tunjukilah aku jalan yang benar,
Tunjukilah aku jalan yang sabar,
Tunjukilah aku jalan-jalan itu..

Dan bila hati terdetik lagi,
Aku pejamkan mata.
Bukan kalah dalam kelam,
Tapi aku mencari kekuatan kala hitam menyelubungi dunia maya.
Aku cuba untuk bangkit,
Walau terpaksa meraba.

Hati ini berdetik lagi...
Berdetik untuk terus mengingati ALLAH.


Allah, datangkan ujian dalam banyak perkara. Terkadang kita suka. Adakala kita berduka. Kaya dan miskin bukan jaminan kita bahagia tanpa ujian. Bahagia juga ujian. Semuanya ujian. Memikirkan tentang kehidupan juga ujian. Ujian untuk kita kenal erti YAKIN-IKTIKAD-TAUHID- kepada yang Esa Allah SWT...

Rezeki milik ALLAH. Jodoh, ajal rahsia ALLAH. Rahsia yang menguji kita sejauhmana kita akan tetap YAKIN dengan ALLAH. YAKIN tentang perkara-perkara ghaib. (teringat kisah semut dengan Nabi Sulaiman tentang rezeki-KEYAKINAN semut pada ALLAH & bukan pada Nabi Sulaiman)

Pepatah Melayu sering menyebut, '' jangan nak suka sangat (gelak berlebihan) nanti akhirnya mensti nak menangis.

Dan Nabi Muhammad juga ada berpesan, senyum lah tetapi bersederhanalah dalam ketawa.

Kita tak pernah tahu apapun, manapun, yang terbaik buat kita tanpa pedoman dan petunjuk dari ALLAH,

Dalam Baqarah ayat 216, sesuatu perkara yang bagi kita baik belum tentu baik untuk kita dan perkara yang buruk bagi kita belum tentu benar buruk buat kita ... dan ALLAH yang lebih tahu sedang kamu tidak tahu.

Relate? sesungguhnya kita sering sangat alpa. Alpa bila kesenangan mula menyinggahi kehidupan. Hingga kita rasa ia cukup baik dan sempurna... Tapi hakikatnya, dalam kesenangan itu menjadi akar untuk ujian tumbuh..

Antara kata-kata yang menyinggahi kotak fikiran kala hati terdetik-detik dengan kegundahan:

' jangan fikir apa dunia akan beri pada kita, tapi fikirlah apa yang kita akan beri pada dunia'
' hidup untuk kerja atau kerja untuk hidup?'
' jangan jadi hamba kepada duit '
' jangan terlalu fikir masa depan yang belum pasti ... '
' yakin lah dengan ALLAH, dekatkan diri dengan ALLAH, '
' jemput rezeki ALLAH '

Hati ini benar-benar terusik. Allah, lemahnya rasa. Bersangka setiap masa dengan manusia buat aku terkadang sesah, apatah lagi berburuk sangka, nauzubillah.

Ini tentang KEYAKINAN pada ALLAH...

dan sejenak, aku terfikir dengan post di FB.. seorang makcik yang tersenyum-senyum, dan berkata, 'moga kita berjumpa lagi..... kalau bukan di dunia, kita jumpa di akhirat nanti... ' ALLAHUAKHBAR!!
Dan makcik terus tersenyum sambil mengenggam erat tangan si gadis...

Ini tentang KEYAKINAN pada ALLAH...

Wallahua'lam

words of today:
Sebarkan salam dan bahagia..semoga semuanya dalam pemeliharaan ALLAH~janji ALLAH benar~




Tiada ulasan:

Catat Ulasan