alam berwarna indah itulah warna-warna kehidupan insani

alam berwarna indah itulah warna-warna kehidupan insani

Rabu, 21 Ogos 2013

SYUKUR KAN INDAH

Alhamdulillah.. inilah yang ditetapkan. Tersurat dan tersirat dengan penuh keindahan.
Refleksi diri...
Sepanjang hari berfikir. Indah. Masyaallah. Indah. Allah memberikan apa yang kita/saya perlu...
Suka nak kongsi satu perkara ni.. Dah lama terpendam. Siapa yang membaca, teruskan. Yang belum jumpa blog ni memang tak terbacalah ye. :)

Suatu ketika dulu, makcik pernah berangan... Nak kerja opis. Bawa fail ke hulur ke hiliaq... Pakai suit. Pakai kemas2. Kiranya teratur lah ye. Nii penangan tengok drama-drama melayu la kot ye. Rupa2nya makcik pernah secara serius nak koje field administration.
*silalah cari entry dalam ni ya...*
Management... Nah... ambik makcik... dapatla koje field ni lepas habis degree... mulanya rasa happy juga... Risau2 juga... Blurr tu toksah bagitahu ye...

1 matlamat je sebenarnya minta field ni... Sebab boleh control cara dan etika berpakaian... Alhamdulillah... Sebenarnya, walau dekat mana pun kita berada, kalau tahu syariat berpakaian a.k.a pakaian patuh syariat, boleh je apply walau dimana tempat duduk kerja kita. Tapi, yela... manusia ni senang terpengaruh dan mempengaruhi. Sales marketing mesti kena make up tebal baju vouge2 ye... Stylo dalam semua cara.

Alhamdulillah. penemuan kerja dalam bidang sekarang (yang bakal berakhir beberapa hari je lagi) ni banyak membuka mata makcik. Kalau orang berkata,
"der, kerja kat opis tu je ke? budak degree kan?"
"der, gaji secoet."
"der, keja bukan dalam bidang belajar degree, ape kenenya ye."
"tu la... dulu belajar amik kos tah hape2 kan."

Biasalah... biasa sangat dah gitu. Lani tak boleh sangat nak keje ikut bidang. Arkitek pun kadang2 kena kerja grafik. Grafik kerja bahagian admin. Admin kerja pembantu jururawat... Tak hairan di mata makcik. Tak tahulah kalau fikiran tertutup jumud, terbuka bangas ye ye makcik ini... Sekarang bukan masa atau musim memilih kerja... mula2 feeling down juga... tapi Alhamdulillah niat awal mengatasi segalanya... "KERJA KERANA ALLAH"

Apa yang saya dapat dengan apa yang saya kerjakan ni?
> Saya dapat jaga cara pemakaian saya. Inshallah yang patuh syariat setakat ini. (Most important thing yang makcik nak sangat keje field ini)
> Company Melayu. Bos dan staf-staf Melayu.
> Kebajikan dari segi waktu rehat dan solat yang awesome
> Stress le sebab ngadap bos 8jam.
> Oleh kerana staf lelaki 2 orang termasuk bos, makanya hubungan antara rakan dua jenis tak keterlaluan. Lagi- lagi deme berdua dah kahwin ye.. Ikhtilat kena la jaga ye even dengan perempuan pun ye.
> Belajar benda baru. sebab makcik bukan belajar bidang ni. Operasi opid pun bukan dalam bidang makcik. Jadi feel free to learn something new :)
> Paling awesome, bila dah start keje adalah pula tyme untuk kena retire/resign/fired ye... :D :D :D
> Jumpa dan kenal ramai orang=menambahkan kemahiran soft skill makcik yang sangat hard skill ye...
**sebenarnya banyak benda yang best and awesome bila bekerja ni** tak kisah apa jua bidangnya.

Tapi kalau ada peluang untuk bekerja dalam bidang yang lebih baik, sipi-sipi dengan bidang pengajian atau relate dengan pengalaman kerja, just go on and grab the chance. Yang penting pandai jaga akhlak. Jaga iman. Jaga ikhtilat. Berusaha lagi gigih-gigih-gigih-gigih...
Gaji sebesar gajah dan setinggi zirafah belum tentu menjamin kehidupan hereafter, cuma jadikanlah kekayaan itu untuk bekalan menuju akhiratnya.

Orang kata bila banyak duit, kaya, baru boleh nak beramal dengan kekayaan itu. Yes ke No.. ?Ikut kata hati dan iman. Kalau dah kaya Tuhan dikebelakangkan, tak kemana juga ye. Teringat kata-kata seorang tabligh, "ana beli kereta ni bukan apa, senang ana nak bergerak untuk tabligh. Kalau jiran ana kesempitan dan emergency nak pinjam, ana bagi pinjam. Semoga apa yang kita ada ni dikongsikan. Semuanya kan milik ALLAH"

-dalam al-quran pun dah mention kan yang harta, anak, isteri, tanaman dan ternakan ni adalah ujian dari ALLAH buat hambanya-

Tengok kita, gaji secoet kita camana dengan bila kita dah gaji besau ye... Tapi makcik yakin, hamba-hamba ALLAH yang punya islam iman & ihsan sekalian adalah hamba yang budiman. Low profile. Tawadhuk. Inshaallah.

**Lari fokus utama nak berkongsi apa ye*

Last but not least, bersyukur ya. ALLAH beri apa yang paling sesuai dengan kita. See, Dia beri apa yang makcik perlu. Sedar tak sedar je sebenarnya ye. Alhamdulillah.


words of today:
Selamat tinggal opisku... PCku, kerusi empukku, mugku,pingganku, apa lagi hak aku ye... Eh eh eh..bila masa pula benda2 alah tu hak aku... tak...semuanya hak opis. Hak bos. Harta bos. So share ye dgn staff lepas ni... Macam tulah juga kita... Kita tak memiliki apa-apa. Semuanya hak ALLAH... kita peminjam. macam kita juga yang meminjam dengan PTPTN.. jadi kenalah bayar ye.. Sebab bukan hak kita... Kekayaan boleh dicari dan diperolehi tapi kita tak boleh memiliki kerana kekayaan hanya milik ALLAH yang esa. ALLAH yang Maha KAYA .Kita Hamba.Peminjam. Musafir. Buatlah yang terbaik. Agar kita dapat memulangkan semula segalanya ini kepada pemiliknya dalam keadaan yang baik... Terbaik!!! Mintalah pada Allah pengakhiran yang baik. Biar mulanya pincang kerana dalamnya masih ada peluang usaha dan cara agar bertemu pengakhiran yang terbaik... Fisabilillah... ngeee.. Inshaallah, semoga ALLAH Redho :)

"bekerjalah dan beramallah kerana ALLAH kerana kita HAMBA"
-jika pekerja boleh menjadi hamba kepada majikan (yang sama-sama hamba)
maka jadilah HAMBA yang lebih baik (daripada 'hamba pekerja kepada hamba majikan') kepada pemilik kita, ALLAH Azza Wajalla-

Semoga ALLAH Redho :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan