alam berwarna indah itulah warna-warna kehidupan insani

alam berwarna indah itulah warna-warna kehidupan insani

Rabu, 10 April 2013

HIDUNG YANG SENSITIF

Bismillahirrahmannirrahim..

ALHAMDULILLAH.. Masih diberi kekuatan serta anugerah yang tidak berbelah bagi dan terkira dari ALLAH.. Subhanallah.. Awesome sangat...

Alhamdulillah, deria rasa yang satu ini bagus berfungsi mengikut fitrah yang ALLAH dah aturkan untuk saya sekian-sekian-sekiannya...

ROKOK? ASAP ROKOK? hewhhh... rasanya hidung saya ni paling sensitif dengan bau-bauan yang terlalu menusuk ke lubang hidung nan dua ni..hurm..seksa..pening lalat dibuatnya... seriously... bau rokok sangat saya peka... sebatu pun rasanya boleh terbau...ok..'TER' ok... Baca kes kat bawah ni ye, saya merasainya sendiri....

Kes 1: Dalam bas, paling dekat pun saya akan duduk di kerusi belakang  pemandu bas...yang smoker?? Allahu... hidung saya terus sebu... kepala pula rasa berat dan tekak rasa loya..hurmm..ok..lain kali xmo duk area situ lagi..

Kes 2: Kali ni situasi masih di tempat yang sama... Dalam bas... Tapi saya duk jauh sikit kebelakang... Allahu...he is smoker too... in 1/2 hour, he can hisap 2-3 batang rokok... Ouh... tension and stress berganda...rasanya saya dah duk jauh ke belakang lepas pintu kedua bas tu...but...the bau still singgah in/on my nose...huhu...

Kes 3: Yang ni kes at rumah sewa pula... jiran sebelah tanggan which my left hand-ed is unlocal neighbour...not silap is Nepal or Bangla... Do know whether they smoking too or tidak...but, my/our bilik that state sebelah tangga sering terbau asap rokok yang sangat/ dah membusuk itu...hurmm...busuknya...and my mind say...' mesti rokok murah, sebab tu bau asapnya kuat...' hurm...tu duk dalam bilik yang dipisahkan oleh dinding setebal batu bata...pun still bau kan...for sure, tingkap and pintu bilik + pintu utama tak buka ok...hurm...sabar je la kan...

Kes 4: Jenjalan di KL? kat mana-mana pun sama... macam nak g ofis lepas lunch, nak g buang sampah r p tempat awam la senang cerita include McD yang ada ruang kat luar tu...arghh...bau asap rokok masih menghantui perjalanan hidup saya di tempat awam... Paling kurang hajaran... dah sedut tu boleh tiup gitu je kat sebelah saya...bluekss... rasa nak muntah... Geli sangat... tension berganda-ganda... istigfar and zikir je le...kang silap2 saya membara leh kalah bara api rokok yang x smart tu pula kan... dalam hati menyumpahseranah juga...' kesiannya, dah batuk-batuk pun still nak merokok...xsedar diri ke? Ya Allah, bagila dia ni peluang untuk stop smoking...' hurm...

Asap rokok buat sekeliling saya hambar... Bau dia tu actually boleh melekat kat kita tau... Baju or tudung kita especially..huhu... saya bukan benci dengan perokok... tapi saya kurang senang... sangat kurang senang...huhu... Walaupun ada family member saya yang merokok, but they still respect to others... contohnya, mereka akan merokok di tempat yang jauh daripada kami yang sensitif-bau ni...

Macam poyo je kan saya ni... Tak boleh bau asap rokok lah...demand... Yes of coz demand... i do have my right ok... actually... mungkin sebab sebelum ni hidup saya bahagia tanpa ada bau-bauan seperti itu.. Duk kat rumah kampung, hirup udara segar... Abah dan abang2 kandung yang bukan smoker... Kejutan hidung pula bila duk bercampur2 macam ni...tension...stress berganda-ganda-ganda... Kawan-kawan? Yes..ada juga yang merokok. Tapi nak hidup kan, pandai-pandailah bawa diri ke tempat yang lebih bagus udaranya...

Hurm.. For those who know me via this blog and maybe meet me at outsite and do look me tutup-tutup hidung dengan pandangan yang menjengkelkan, i do really sory...saya bukan nak kata awak-awak-awak busuk... Tapi saya nak elak dari terus terhidu bau asap rokok yang busuk tu... huhuhu... ok..

' Ko nanti dapat suami perokok taula ye.' kata seseorang
' Kalau boleh saya tak nak dia merokok... Tapi if perokok juga hopefully bukan setegar perokok tegar.'
jawab saya.
' Tapi hopefully dia bukan perokok mahupun merokok apa-apa rokok.' Tambah saya lagi...

Alhamdulillah... inilah kurniaan ALLAH yang tidak terhingga buat saya... seorang yang sensitif dengan bau rokok dan juga bau-bauan yang sungguh menusuk ke lubang hidungku.
Apapun, saya tak pandang rendah pada perokok...sebab apa:

  • Merokok adalah satu cara untuk mereka mengurangi stress
  • Merokok mungkin satu cara untuk elak dari sakit-sakit tertentu
  • Merokok untuk HOBI + HABISKAN DUIT... (wohha...)
  • DLL...
Okay... so dont judge book just by its cover... Perokok tak semestinya jahat okay... tapi kita ada guideline how someone d'tag'kan sebagai tidak jahat...

Ada je perempuan r lelaki yang suka pasangan mereka merokok...
So, conclusion... pendapat kita berbeza...so hargai persamaan dan raikan perbezaan..

Amalkan gaya hidup yang sihat ye semua, inshaallah, bumi ALLAH pun selamat dari mara ancaman asap-asapan... Chill... Alhamdulillah... Allahuakhbar...

wasalam..


words of today:
Zaman Nabi ada tak ye aktiviti hisab-menghisap macam hisap rokok ni ye? Tolong beritahu ye saya nak tahu... TQVM ^_^

Tiada ulasan:

Catat Ulasan