alam berwarna indah itulah warna-warna kehidupan insani

alam berwarna indah itulah warna-warna kehidupan insani

Ahad, 21 April 2013

Pegawai Tadbir Diplomatik a.k.a PTD

Bismillahirrahmannirrahim
Assalamualaikum wbt, Salam sejahtera :)

Entry ni actually saya dah berkira-kira nak ngepost a day after i sat for the test...Tapi apa kan daya, masa saya sangat terbatas. Okey...masa kita sama je...24 hours... Tapi tak tahu lah kemana semuanya pergi... YES...kat tidur kot.... weekend-weekand je la dapat nak update belog pun ye... Inshaallah...

Ahha... minggu lepas bersamaan dengan 13 April 2013, peperiksaan awam secara besar-besaran telah diadakan... Ala, exam PTD... PTD... PTD... serentak seluruh Malaysia peperiksaan tu diadakan.. Jumlah calon tahun 2013? Saya tak tahu pula... tak godek Mr. Google... Kat berita pun tak ada kot pasal kami-kami yang p exam PTD ni... and not mistaken... Tahun lepas bersamaan tahun 2012, jumlah calon is around 48 000... Wah... ramai sangat kan... and if tak silap juga yang berjaya diserap lebih kurang 3-4 ribu jer kot... Tahun ni agak2 berapalah ramai calon yang berjaya??? Best of luck la semua yang telah bersama-sama saya dapat p exam tu ye... Saya? Tak berharap sangat...uhhu..ops...bukan sangat... tapi langsung tak berharap... hihihi...kenapa? Examnya tak lah susah sebenarnya... tapi, yang lebih baik itu lebih ramai jika dibandingkan dengan saya... Kan... kan... kan... dan mereka lebih layak untuk menjadi pengerak-pengerak kerajaan. Yang penting pengalaman p exam kan...

Saya dapat exam tu di Presint 5 Putrajaya...SMK Presint 5... Sekolah baru... patutla saya menggoogle tak pernah dapat...Infonya masih kurang... and Alhamdulillah...Jumpa juga sekolah tu... berhampiran sangat dengan PICC... sejalan kot eh...entah... Wah...ermmm... tak ramai pun calon kat tempat exam SMK Presint 5 ni...Cuak?? Serius, tak rasa cuak...neves pun tak..mula2 je la sebab rasa macam alone...lonely...je kan... lepastu hilang semua dah...Buat muka chumel... oupps...bukan eh... Saya telah menyibukkan diri dengan mengSMS kawan-kawan saya... hahaha... terutamanya cik pemilik blog suaralataraku.blogspot.com, cik pemilik blog ciknurulmzab90 , kawan saya yang dapat exam di Ipoh dan ramai lagi... termasuklah pemilik blog yang terpaksa dirahsiakan...ngeee...

                                                 * Setelah selesai menduduki peperiksaan PTD

Cik pemilik blog suaralataraku tu pun dapat exam sama PTD... cuma dia di Presint 1, di Sekolah Alam Syah... So, perkembangan setiap 2 minit adalah sangat bermakna buat kami... Kami hanya stop masa exam berlangsung and setiap gap exam tu kami SMS semula...hohoho...

Exam? Dapat exam? Persediaan exam? Erm... saya tak buat apa-apa persediaan pun... Tapi sangat excited bila dapat panggilan exam tu... Siap-siap bagitahu parent at kampung... Tanya-tanya juga pada sahabat-sahabat lain sama ada mereka dapat panggilan PTD atau tidak... at a moment juga...tetiba saya rasa macam tak nak pergi... sampaikan parent saya memberikan nasihat dan motivasi... Supaya saya pergi exam tu... they know where am i... uhukss... selalu dah saya buat macam ni sebenarnya...

2 hari sebelum exam?? Saya hanya menggunakan khidmat Mr. Google untuk menggoogle maklumat berkaitan... banyak negatif dari positif feedback yang saya dapat...

  • ada yang kata susah sangat
  • ada yang kata calon ramai yang lebih pandai
  • ada yang kata semua isu semasa, kalau tak tahu isu semasa susahlah nak jawab
  • soalan-soalan kenegaraan yang kadang2 saya pun konfius... (kena buang negara ni) ahhha
Perkara-perkara tu buatkan saya tetiba juga rasa seriau nak pergi exam tu... fikir banyak kali + berlipat kali ganda... sekejap nak sekejap tak nak... Apapun saya dah bagitahu my bro minta tolong hantar saya p exam tu... so, how can i cancel it kan...? uhuks....

Alahai... dah sampai pun kat tempat exam kan... so nothing to be worried actually... Bukan pergi berperang dengan pengganas sulu pun... kan..

Exam tu ada 4 tasks...
  1. Pengetahuan Am-pasal hal2 kerajaan dan negara, luar negara, ekonomi, politik dan sosial. (objektif)
  2. Kira-kira @ matematik simple- kat sini banyak pakai nisbah, percentage... itu most question.. ouh lagi satu is med, min, mod... nisbah n med,min,mod ni kelemahan saya... almaklumlah..dah lama tinggalkan dunia matematik tingkatan 5... hihi... ada juga soalan putar-belit yang membuatkan kalian perlu berfikir  dalam memilih jawapan. (objektif)
  3. Esei bahasa melayu... esei ni kalau korang pandai menggoreng it will be easy for you... buatla dalam 2-3 pages... soalannya ada tiga dan pilih satu mana yang berkenan di hati...
  4. Esei bahasa Inggeris... actually masa saya pergi exam hari tu soalan esei bi ni senang... tapi oleh kerana bi bukan bahasaku, hurm... 2 page pun dah rasa macam buat 15 page... berat sungguh... sama juga jawab 1 esei daripada 3 soalan yang diberikan.
Tapi anda semua jangan risau (kot2 ada yang dapat exam PTD lagi next3 year nanti kan) soalannya tak susah. As long as u know about our country and a little bit about negara-negara luar, it may be ok... most important juga korang kenalah tahu tentang SEJARAH (bangga... subjek major saya ambil kat unibersiti) ahhha...

Apa yang saya boleh katakan ialah exam PTD tak sesusah yang orang gembar-gemburkan... or maybe turn saya exam tu memang soalan tak susah... Tapi bagi saya lah kan... soalan tu tak susah dan bukan senang nak dapat atau dipanggil ke stage PTD seterusnya... Sebab tu soalannya tak susah sebab pemilihannya sangat ketat dan rigid. Hanya yang terbaik akan dipanggil... Objektif punya soalan mungkin boleh dapat markah yang sama tapi esei-esi bi and bm lah yang akan menjadi perbandingan besar seseorang tu dapat ke tak dapat untuk ke stage PTD yang seterusnya...

Last but not least, saya bangga dengan pencapaian saya yang telah ke exam PTD... pengalaman merasai dan menduduki peperiksaan awam negara... macam kat negara China tu juga kan... Ada exam untuk rakyatnya yang nak masuk dalam perkhidmatan awam negara mereka...

                                                  * Tempat saya didudukkan untuk exam PTD

Peperiksaan tu berlangsung selama 6 jam... Termasuk waktu rehat dan solat... setiap tasks akan berhenti selama 15 minit macam tu... Rehat paling lama ialah untuk ke task Esei Bi... sebab bertembung dengan waktu tengah hari dan Zohor... Dan waktu tu juga saya tak makan... Just makan bekalan yang dibawa.. kantin ada buka tapi orang ramai sangat yang beratur... Jadi, korang lepas ni kalau nak p mana-mana exam make sure breakfast and bawa air kosong atau sweets... Coklat saya dibawah telah ditaja oleh seorang sahabat... Ahhha..Saya bawa satu dan saya juga pesan kat cik pemilik blog suaralataraku tu bawa coklat mana yang dia suka...

* Untuk alas perut sepanjang exam berlangsung dari jam 9pg-3ptg

Baiklah sahabat... inilah secebis usaha kita... Kita berusaha untuk mendapatkan pekerjaan yang lebih baik... Jalannya, isi form kerja yang pelbagai dan bila dapat atau dipanggil untuk diinterview atau berperiksaan... Just go on... Dapat tak dapat bukan urusan kita... Penilainya kan makhluk ALLAH juga... at least kita dah berusaha untuk sesuatu yang lebih baik... Semoga ALLAH redha... 


"Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah keadaan suatu kaum sebelum mereka mengubah keadaan diri mereka sendiri." (Surah ar-Ra'd 13:11)

Wassalam...

words of today:
Tak salah mencuba sesuatu yang baru-salah satu tanda juga kita adalah hamba yang bersyukur-milik ALLAH jualah apa yang ada di langit dan bumi

2 ulasan:

  1. moga diberikan yg terbaik.
    dan hanya Allah tahu apa yg terbaik.

    bittaufiq wannajah. =)

    BalasPadam
  2. Alhamdulillah...Syukran jiddan... :) meh doa sesama ye...

    BalasPadam