alam berwarna indah itulah warna-warna kehidupan insani

alam berwarna indah itulah warna-warna kehidupan insani

Selasa, 21 Februari 2012

Aku Ingin MenjadiWwanita SOLEHAH

Bismillahhirrahmmannirrahim

Hiba rasanya bila seseorang memuji cara pemakaian hijab kami yang sedikit labuh daripada orang biasa., ALHAMDULILLAH, Subhannallah, MashaALLAH yang memberikan kami kesempatan dan peluang serta nikmat berada dalam keadaan sedemikian. Namun demikian, masih banyak kekurangan serta kelompangan yang perlu diisi di tarbiyah dan diusul dengan mekanisme2 yang boleh membawa jasad dan rohani lebih dekat kepada ILAHI.
‘kakak, doakan kita jadi wanita solehah macam kakak ye.’ Amin, Inshaallah. Semua boleh jadi solehah

ALLAHHUAKHBAR, ALHAMDULILLAH… niat seseorang anak muda wanita yang ingin menjadi seorang wanita yang lebih baik dan solehah dari yang sedia ada. Semoga ALLAH permudahkan urusan dan doanya.
‘kita suka tengok kakak pakai tudung labuh. Kakak berdua memang pakai tudung labuh kan. Kita suka sangat.’
ALHAMDULILLAH, hati seseorang yang lembut untuk menerima perubahan. Semoga ALLAH
permudahkan.

Dua cirri utama untuk wanita solehah iaitu TAAT KEPADA ALLAH & TAAT KEPADA SUAMINYA
Taat kepada ALLAH membolehkan semua perkara dibuat kerana ALLAH. Untuk mendapat redha ALLAH serta maghfirah dari ALLAH. Istiqamah dalam segala amalan kerana ALLAH agar hati senang dengan segala apa yang ALLAH tetapkan. Semuanya kerana ALLAH kerana kepada ALLAH juga tempat kembalinya semua kehidupan. Kita tidak punya HAK.
Taat kepada ALLAH juga bermakna kita amar makruf dan nahi mungkar. Dalam solat misalnya, jaga nilai solat sebaiknya kerana ia adalah hak ALLAH. Istiqamah dalam mendirikan solat, khusyu’ serta sedaya upaya memahami bacaan yang dibaca. Dalam soal kehidupan masyarakat, jagalah adab dan sopan pergaulan. Hubungan dengan ajnabi. Tatarias seadanya jangan melampaui batas dan berpakaianlah dengan pakaian yang elok lagi menutup aurat. Kembali betulkan niat semuanya kerana ALLAH dan takut akan azab ALLAH yang benar.

Kemudian, selawatlah ke atas nabi Muhammad saw pagi petang dan malam, malah setiap ruang dan masa yang ada. Syafaatnay menunggu semua umat tambahan pula untuk wanita yang menjadi penghuni neraka berbanding lelaki. Baginda pernah mengeluh melihat betapa ramainya kaum wanita yang akan mendiami neraka kerana kejahilannya dalam banyak perkara.

Perbanyakkan sedekah. Jangan tunggu kaya baru mula bersedekah. Lakukan secara istiqomah dan konsisten, inshaallah, ALLAH gantikan rezeki untuk menjadi wanita yang solehah. Kaya hati dan lembut jiwanya dengan ajaran islami. Sedekah dalam banyak bentuk, harta benda, rohani, fizikal juga spiritual. Sedekah ikhlas kerana ALLAH.
Ramai wanita menjadi tidak syukur dengan apa yang diperolehinya. Ditambah dengan membuat canangan dan diuar-uarkan. Mengumpzt dan menambah apa yang kurang dan tidak kena. Maka, didikkan hati supaya bersyukur dengan apa yang dikurniakan ALLAh. Baik musibah atau hibah. Duanya punya kebaikan. Supaya hati terdidik dengan kekuasaan ALLAH dalam menentukan segalanya.

Beruntunglah wahai si ayah dan ibu kerana mempunyai anak wanita yang solehah. Bertuahnya seorang suami mempunyai suri, pendamping setia yang solehah. Benar-benar bertuah dan beruntung buat anak-anak yang mempunyai seorang ummi yang solehah rohani dan jasmaninya.

Berbanggalah menjadi wanita solehah. Kesenangan datang setelah kesusahan.
Buat dik Fiq, semoga ALLAH permudahkan kehendak hatimu untuk berubah dan mendekati islam dengan lebih dalam. Amin..

wallahua'lam


Words of today
Wanita, hiasan dunia, seindah hiasan adalah wanita solehah~~~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan