alam berwarna indah itulah warna-warna kehidupan insani

alam berwarna indah itulah warna-warna kehidupan insani

Isnin, 8 April 2013

SUATU PENDIRIAN

Bismillahhirrahmannirrahim
dgn nama ALLAH yg Maha Pemurah Maha Penyayang
semoga diberikan kekuatan dalam rasa kelemahan dan kekerdilan diri ini.

saya terduduk di sebuah kerusi mengadap langit dan awan yang terbentang luas tanpa ada tiang yang menyokongnya, lalu saya merasa adanya desir angin yang menyapa wajah, tetapi saya tidak nampak bagaimana rupa angin itu... Subhanallah, ALLAH masih memberikan saya deria rasa yang baik walaupun semalaman saya bersengkang mata tidak dapat tidur.

nyata, saya terfikir, kenapa saya perlu bersedih?
kerana akan ditinggalkan si dia yang belum pasti menjadi hak saya?
atau kerana saya terasa bahawa saya insan terbaik di muka bumi ALLAh yang telah menyakiti saudaranya sendiri?
saya masih tertanya-tanya. saya dalami pertanyaan saya... bila saya pejamkan mata dengan kejap, saya dapat rasa kekuatan. lalu, saya berdoa agar ia dapat mengatasi ketakutan yang difikirkan semalaman. saya cuba tanamkan dalam hati dan jiwa dengan akal yang waras, bahawa saya masih memiliki ALLAH. ALLAH segala-galanya. dengan sebulat hati, saya menyerahkan keadaan itu kepada ALLAH... saya tahu dan merasa bukanlah senang untuk berbuat sedemikian, tetapi, kepala saya yang semakin berat terasa ringan bila saya dengan ikhlas menyerahkannya kepada ALLAH.

saya tahu saya khilaf. mungkin juga kerana kejumudan akli. tetapi yang hakikat tetaplah hakiki. saya tidak mampu menolaknya. akan tetapi, islam itu mudah. saya perlu bersederhana dalam segala hal. cinta itu fitrah. sebagaimana saya tidak mampu mengawalnya, begitu juga dia dan mereka serta kita semua. saya perlu ada pendirian yang jitu. saya perlu pertahankan apa yang perlu dipertahankan. saya tidak menolak cinta. bahkan saya menyanjung cinta. kerana cinta itu fitrah. saya manusia biasa yang dikurniakan hati dan perasaan, akal dan nafsu. cuma cara sahaja yang membezakan bagaimana kita membawa cinta itu supaya tidak dimudaratkan. sejauhmana saya cuba melarikan diri daripada bercinta atau jatuh hati, saya tidak mampu. kerana itu melawan fitrah. lalu membuatkan semua derita.

memang tetap terasa payah untuk menyerahkannya kepada DIA, tanda iman saya sedang diancam. soal iman yang kadang kala bertambah dan kadang kala berkurang. namun saya yakinkan pada hati. tetapkan pada jiwa, jika tanpa izin_NYA saya juga pasti tidak akan pernah merasa cintanya dia. jika tanpa izin dariNYA, saya tidak akan dapat memberikan juga cinta saya kepadanya. justeru, saya letakkan dalam-dalam dan penyerahan saya pada ALLAH.

cuma apa yang saya kecewakan, saya telah mensia-siakan apa yang saya usahakan selama ini untuk mendapatkan cinta_NYA, cinta Dia. saya tahu, dengan rasa cinta itu, cinta saya pada DIA semakin dekat. sedang saya hiba begini dan begitu, saya seperti hilang arah...

ALLAH YA LATIEF...
HUSNU ZHON SELALU..

-Hati sering berkata=mungkinkah??-
-Then, ishhh..no no no...tak mungkin sama sekali-
-No...no if ALLAH say no, Yes it is No-
-Yes...Yes if ALLAH say yes, Yes it is Yes-

Allahurabbi--Redha.Senyum.Syukur ^_^

The summer entry* UMS 2012 + OST 2013

Tiada ulasan:

Catat Ulasan