alam berwarna indah itulah warna-warna kehidupan insani

alam berwarna indah itulah warna-warna kehidupan insani

Sabtu, 20 April 2013

Kahwin?


Assalamualaikum wbt buat secoet warga pembaca blog ini…even I do not know who are read my blog…semoga ALLAH memberkati kalian…aamiin…

-pencuri masa yang tegar-

Saya mengambil masa yang ada ini untuk menyiapkan entry yang banyak tertangguh…
Syukur… musim cuti sekolah=musim orang kahwin…my turn is coming…inshaallah semoga ALLAH izinkan… paling best sebab mereka juga mendoakan saya cepat kahwin…jangan memilih sangat… kalau saya memilih sangat mesti tak terpilih dah..kan… masa saya belum tiba lagi… bahagia dulu hidup membujang… membahagiakan orang tua dahulu… ecinggg… tapi my parent dah bagi green light if I want to get married

kawan2 saya dah ramai yang kahwin… Alhamdulillah… rezeki mereka dan semoga terus bertambah rezeki buat mereka yang telah bergelar suami-isteri…

Just tunggu orang dikasihi...pemilik tulang rusuk yang diambil…orang yang dititipkan ALLAH untuk saya, sebagai calon suami, imam dunia & akhirat: melamar, meminang dan terima akad saya sebagai zaujahnya… memikul tanggungjawabnya sebagai suami…inshaallah… cukuplah saya berharap dengan ALLAH…kerana saya tidak mahu kecewa bila berharap dengan manusia.. saya yakin ‘dia’ sedang mempersiapkan diri dari banyak segi untuk mengambil saya sebagai zaujahnya… kerana saya juga sedang mempersiapkan diri untuknya agar nanti saya tidak membatasinya sebagai seorang suami…ISTIKHARAHlah bersama wahai pemilik tulang rusukku kerana kita mempunyai cara yang Nabi ajarkan. Mempunyai ALLAH yang Kaya Pengetahuannya~~~Ya ALLAH, murahkan rezeki kami… berilah kami jalan untuk bersatu keranaMU… aamiin…

Merepek bab kahwin~~~lalalala… memang pening la… bila umur dah macam ni (macam dah tua sangat je kan) baru terfikir… patutlah orang dah bekerjaya tak kahwin2 tu kenapa…
Pemerhatian sayalah>>>

1.Sibuk bekerja, tak sempat nak cari pasangan.
      2.Dah bekerjaya, kaya banyak, mesti taste pun tinggi.
      3.Tak suka hidup bertanggungjawab.
      4.Tak cukup makan pakai segala dengan nak tanggung anak isteri lagi.
      5.Calon tak berapa nak ada.
      6.Tak terpilih dan terlalu memilih.
      7.Malas nak fikir pasal kahwin, keluarga.
      8.Takut pisang berbuah berkali2 (bagi yang ada pengalaman bercerai-berai, berputusan cinta)

Tapi… saya rasa alasan pertama tu penyebab paling utama… pengalaman saya yang dah start kerja office time ni pun merasa.. dalam company yang kecil, pilihan sangatlah terhad… balik kerja dah petang… penat, malam dah tidur… esok rutin seperti biasa…memang tak sempat…even nak jeling2 orang pun… kan… macam tu lah…memang tak sempat nak mencari calon isteri/suami… patutla juga kawan2 saya baik perempuan mahupun lelaki yang dah terlebih dulu bekerja keras dari saya dengan pasrah dan berserah soal calon isteri/suami pada mak ayah mereka… Tapi itu semua urusan ALLAH… memang begitu yang ALLAH dah rencanakan buat sipolan dan sipolan di Luh Mahfuz lagi… doa boleh merubah segalanya… kerana kita berdoa kepada DIA yang memberikan takdir tersebut… ALLAH… mintalah apajua denganNYA, nescaya DIA akan kabulkan… cepat atau lambat jangan dipersoalkan kerana segalanya tersimpan hikmah dan kebaikan… sabar naa and keep du’a…

Cakap pasal ni… I keep searching tentang takdir… dari dulu dah belajar… tapi almaklumlah,..daya ingatan yang kurang memberangsangkan… takdir berubah dan tidak boleh berubah… semoga ilmu tentang itu saya perolehi lagi dalam memantapkan akidah saya sebagai seorang Muslim… Ya ALLAH, aku redha ALLAH sebagai tuhanku, islam sebagai agamaku dan Muhammad sebagai rasulku…aamiin….

Wallahua’lam…

p/s: maaf kepada sesiapa yang terasa dengan entry ini baik yang telah berkahwin atau belum berkahwin..
hanya perkongsian fikiran dan pemerhatian..

wassalam
Antara majlis kahwin yang saya dapat attend in year of 2012

words of today…
perkahwinan bukan kerana kepuasan nafsu tetapi perihal membina ummah…besar tanggungjawabnya…


*an autumn entry of year 2012 



2 ulasan:

  1. insyaAllah masanya akan tiba..sabar itu indah =)

    BalasPadam
  2. Inshaallah... Benar.. Sabar itu indah dan sangat indah ^^

    BalasPadam