alam berwarna indah itulah warna-warna kehidupan insani

alam berwarna indah itulah warna-warna kehidupan insani

Sabtu, 17 September 2011

BERSYUKUR & BERSABAR


Bismillahhirrahmannirrahim

"Ya Allah, jadikan hamba-Mu ini mencintai orang yang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku." (Riwayat Muslim no. 2491)

Kala rindu bertamu
hati terus diselubung pertanyaan keras
'siapa yang engkau rindu?'
'Tuhan mu, Nabi mu, atau kekasih mu?'
jawab si hati'
'aku rindu pada kekasihku kerana Tuhanku',
'mengapa?'
'kerana Tuhanku yang menganugerahkan perasaan rindu ini'
'jadi, mengapa engkau tidak merindui Tuhan mu terlebih dulu?'
'Dia merindui mu, agar engkau bertemu dengan-NYA'
'Kembalilah kepada Tuhan mu, kelak rindu mu pada kekasih mu juga akan terubat'
terdiam...

baru aku sedar,
keakraban rindu suci yang selama ini terhambur
aku leburkan dengan rasa cinta kabur.
aku binasakan dengan memalingkan syariat
aku hancurkan bersama bisikan was-was.

jiwa bukan kuat menghadapi kenyataan
selagi mampu tersenyum, akulah yang bersyukur.
selagi aku bersyukur, maka aku bersabar atas segalanya..

tiada yang mustahil bagi Tuhan ku.
Aku yakin semuanya adalah yang terbaik yang telah Tuhanku tetapkan bagiku..

bersyukur dan bersabarlah atas dugaan yang tidak seberapa ini dibandingkan dengan dugaan lagi hebat yang ditanggung Nabi kekasih ALLAH serta rakyat di negara-luar...


"Ya Allah, jadikan hamba-Mu ini mencintai orang yang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku." (Riwayat Muslim no. 2491)

Alhamdulillah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan