alam berwarna indah itulah warna-warna kehidupan insani

alam berwarna indah itulah warna-warna kehidupan insani

Ahad, 30 September 2012

Budget diri sendiri


Bismillahhirrahmmanirrahim

Assalamualaikum wbt…
Salam muhibbah..muhibbah lah sangat… lepas budget 2013 diumumkan..huhu…ada yang suka ada yg xsuka…ikut kpd siapa yg dapat manfaat. Huhu…btw..biarlah manfaatnya berkat ya…

Lama tak mengupdate blog n scr tak langsung banyak juga blog lain yg tak dijenguk.banyak citer baru dlm blog lain. Serius. Lucu. Auta. Fakta. Dan lain-lain.
 
Lagi dua hari akan out of contract.hihi…ada masanya rasa sedih. Tapi rasa juga happy. Sebab apa? Sebab konflik kat istu membuatkan saya rasa macam duk dalam akuarium. Luar Nampak cantik ok…aman damai..dalam tu…takda oksigen. Buat baik pun dikata apatah lagi buat tak baik… Alhamdulillah. Allah bagi anugerah perasaan yang sangat positif dalam diri sya. Saya tak pernah ambil pusing apa orang cakap tentang sya sebab saya tahu keadaan dan prestasi diri sendiri.huhu.. Cuma kadang-kadanglah. Ada juga terfikir. Kenapa dan mengapa… perlu ke nak ambil pusing mulut busuk orang cakap pasal kita? Nak ambil pusing ke dgn mulut wangi orang cakap apa-apa… ALLAH…saya benar-benar tidak layak untuk menilai mereka. Takut sangat.. atau saya ni tidak sensitive dengan semua keadaan tersebut? So macam mana nak perbaiki kekurangan kan? Sebenarnya semua tu saya tak kisah sebab saya tak nak berfikiran negative tentang orang-orang… semua yang mereka katakan baik atau buruk saya hanya perlu positif dan terus fikir positif apa yang orang cakap dan sekeliling yang berlaku.

 Ini adalah bidang kerja saya yang ketiga dalam tempoh 2 tahun..hebat hebat. Hahaha… bidang kerja pertama n kedua tu xterasa sangat konfliknya…yang ni terasa betul. Sampai kadang2 rasa give up nak p kerja.huhu… tapi sya fikir balik. Konflik tu berlaku mungkin sebab diri saya sendiri…ok.. before tengok orang lain yg timbulkan konflik, better tengok diri sendiri ya.
Tapi walauapapun, semuanya memberikan pengalaman dan pengajaran yang bagus…saya bersyukur… dan dapat terus senyum sambil bersabar dengan konflik yang secara tidak langsung melibatkan diri yang lemah ini… huhuhu… senyum sabar syukur J

Saya adalah kaunselor terbaik buat diri sendiri J

 Dalam beberapa minggu ini… sangat serius… saya terasa sangat down… saat saya down… saya tersedar… rupanya ada lagi yang lebih down. Orang-orang yang lebih down tu pula memerlukan saya untuk meminta nasihat. ALLAHUAKHBAR… mereka minta nasihat daripada saya..siapakah saya ini? Ilmu yang masih cetek… tapi Alhamdulillah. Saat saya bagi nasihat pada orang yang memerlukan, saya sebenarnya secara tidak langsung memberikan nasihat kepada diri sendiri… ya… secara tidak langsung…bila kami sering memberikan nasihat, kami sering memberikan kekuatan antara satu sama lain…ya… dari situ saya sedar… sejauh mana rasa down saya tu, masih ada lagi yang lebih down daripada saya… apa yang sering saya nasihat pada mereka? Ini teguran dari ALLAH, Allah nak kita kembali kpd Dia setelah kita terlalu jauh terlanjur dengan nafsu, perasaan, kesibukan duniawi dan sebagainya… bersyukur ya sebab kita jadi hamba yang terpilih untuk menerima teguran itu… terima kasih cik nu… thx for being my fren. Ever n ever… thx for being my fren too darl… anytg let me know k… ececece….

 Itulah cabarannya sebagai manusia, hamba dan khalifah. Semuanya menuntun kekuatan, keazaman…

Allahurabbi…

 

Words of today
Konflik mematangkan tindakan!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan