alam berwarna indah itulah warna-warna kehidupan insani

alam berwarna indah itulah warna-warna kehidupan insani

Selasa, 11 September 2012

sekadar ingatan :)


Hurmm…teringat pula zaman study at university… minggu ni minggu daftar… hari pertama dekat university memang homesick… sangat2… tak pernah demam terus demam berminggu-minggu… dengan takda kawan, feeling lagi down… mengharap pada roommates je. Ada kak ainul, cik tha, cik ya dan sinah. Gerun nak mengimbau kenangan kat university… rindu ker?? Tak juga… actually zaman belajar zaman yang paling best… (baru ni I mengakui kata-kata para cikgu yang pernah said that, “belajo kat university le tempat yang paling seronok…” saya suka belajo kat university”. “kamu kena belajo betoi2 pastu masuk university… ish, cikgu suka betoi kat university. Paling senang belajo kat university… rugi kalau kamu tak rasa”.) bila dah meninggalkan zaman belajar at university, YES.. I admit it… paling seronok…dekat situ lah tempat nak belajar hidup berdikari…semuanya… betul kata para cikgu saya J
Ye ke??? Distinguish …ish ish ish…

3 tahun bertarung nyawa, harta benda, maruah, perasaan dan segalanya…Allah je yang tahu senang atau susah… Alhamdulillah.. tempat itu saya yang pilih dan Allah realisasikan… saya tak pernah menyesal  kenapa di sana kenapa tak kat sini… semua tu sedang dan dah berlaku. I just think positive that it is GOOOOD for mw. Allah dah aturkan yang terbaik. Yang terbaik adalah saya belajar di university itu. Yang terbaik juga saya berjaya menghabiskan pengajian saya… apa yang terjadi di sana saya anggap ia adalah yang terbaik semuanya walaupun ada yang pandang itu hukum karma atau sebagainya. Yes…walaupun ada yang tak baik, actually itu adalah buat pengajaran. Hidup saya sangat tertarbiah dengan keindahan kehidupan di sana. Kehidupan!!! Saya tak pernah menyesal kerana belajar di sana dan saya tak pernah menyesal dengan bidang yang saya ambil walaupun sesetengah pihak memandang sebelah mata dengan bidang yang saya ambil. Yes… ALLAH know better than us… what goes around will comes around. What u give u get back… man jadda wajada… semuanya…

Sekarang, junior-junior sibuk sms saya menyatakan rasa rindu nak together… seriously, I not feel it… benda tu saya dah tinggalkan dan ia sangat jauh… kalau ia dekat mungkin saya dah pergi ke tempat itu.. tapi, Alhamdulillah… I just don’t want to keep missing the past thing. I just want to move on with my future, with what I have now… bukan saya lupa diri atau lupa daratan… tapi banyak agenda yang perlu diteruskan daripada terus mengimbau masa lalu yang ada suka dan duka… yang suka tu ok lah…teringat yang sedih kang buat penyesalan je..kan dah langa… inshaallah… semoga allah bagi kekuatan untuk menghadapi semua kesukaran ujian dan dugaan dariNYA ini… that’s why ada satu pepatah arab or something was said by hukama’ “jangan minta dimudahkan ujian tetapi mintalah kekuatan, ketabahan dan kecekalan tatkala menghadapi ujian tersebut. Kerana ujian itu sentiasa ada sama ada sukar atau senang sedangkan hati dan jiwa serta akal tidak tetap sifatnya”
Alhamdulillah… lepas habis pengajian ni.. banyak agenda.. but still in part timer n contract worker… slowly ye… giving me a lot of experiences… inshaallah…next agenda are …………………and ……………… and …………………………and …………………and …………………………………… J serius lagi banyak benda nak fikir jika dibandingkan zaman belajar. Kalau belajar dulu, masuk je university tup2 dah ada fulus masuk dalam akaun. Dah ada tugasan yang lecture bagi. Dah ada macam-macam depan mata.. tinggal nak gerak je… sekarang… kita yang kena bagi tugasan kat orang lain… ok…we use the concept of what goes around comes around ok… hihihihi…anyway… this is a life… sebagai hamba, khalifah yang allah dah tetapkan… beruntungnya nama kita telah tercalon sejak awal lagi di Luh Mahfuz… sgt beruntung!!! J
Segala perjalanan dan perhentiaannya allah dah atur… but, its not mean that we must berserah begitu je… at least we must try harder with full efforts to be the best caliph on this earth..to get 1st Jannah…

By the way, to my junior that read this entry…ples do the best…the chance just come one time only.. grab it… to my self… to other readers… stand with the fact and create it. We know and know how to start… the past is just a past. A present is just a dream. But now is a fact. Can’t move in or move out… 1 pepatah “ jangan biarkan kesedihan hari semalam memusnahkan hari esok dan jangan biarkan anganan hari esok mematikan hari ini…”

 words of today:
ermmmm...happy selalu :) sooo meaningfull Allah...syukur :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan