alam berwarna indah itulah warna-warna kehidupan insani

alam berwarna indah itulah warna-warna kehidupan insani

Rabu, 2 Februari 2011

TAUBAT

bismillahhirrahmannirrahim
dgn nama ALLAH yang Maha pengasih, Maha penyayang

Assalamualaikum WBT

berbicara tentang dosa, kesalahan, kekhilafan, kesilapan dan sekufu erti dgnnya
pasti setiap manusia tdk pernah lepas drpd melakukannya.

tp masih ada cara utk kembali ke jalan yang benar.
kembalilah semula kepada fitrah sebagai insani..

ya... TAUBAT
banyak erti dan definisi yang dibuat tentang sebaris perkataan TAUBAT

1. malu yg memelihara> setelah kita melakukan kesilapan, maka seseorang perlu bertaubat(malu) dgn apa yang telah dilakukan baik sesama manusia dan paling terkesan ialah dgn ya RABB.

2. taubat juga diertikan dgn tangisan yang berterusan yakni dgn menyesali bersungguh2 kesalahan @ maksiat yang telah dilakukan.

3. bahkan juga ia diertikan sbg penyesalan terhadap perkara maksiat yg dilakukan dan bersungguh2 ingin kembali ke pangkal jalan serta memperbaiki diri dimasa hadapan dgn bersungguh2.

4. diertikan juga sebagai menarik diri ke arah kebaikan dgn tali yang digemari. tali yang digemari disini bermaksud rasa kecintaan terhadap Ya RABB.dgn wujudnya perasaan itu, maka, secara fitrahnya, hati akan tertarik untuk melakukan kebaikan serta menolak drps melakukan kejahatan.

5. menyesali perbuatan maksiat yang dilakukan dan berazam tidak akan mengulanginya sepertimana SUSU YANG TIDAK AKAN KEMBALI KE PAYUDARA SEMULA.begitulah diertikan dgn bertaubat.

6. kembali taat kepada perintah ALLAH, berazam tidak melakukan semula, sgt membenci maksiat dan cinta akan kebaikan serta takut akan azab ALLAH dan hanya mengharap pertolongan ALLAH.

justeru, bertaubatlah kita sbg hambanya yang kerdil. setiap saat kita tidak lari drpd melakukan kesilapan...krn itulah sbnrnya diri setiap insani.tidak pernah sempurna dalam segala perkara.

selalulah beristighfar.kembali kepada fitrah sebagai insani yang sentaiasa mengharap keampunan ALLAH

Jangan putus asa dengan rahmat ALLAH
ALLAH Maha Pengampun.
Maha Pengasih
Maha Penyayang

ALLAH suka pada hambanya yang sentiasa bertaubat dan ingin bertaubat dan sesungguhnya ALLAH sentiasa menanti2kan taubat dari hamba2nya.

Jadi, jangan lepaskan peluang utk bertaubat kepada ALLAH
pintu taubat adalah seluas2 milik ya Khaliq

wallahua'lam

wassalam =)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan