alam berwarna indah itulah warna-warna kehidupan insani

alam berwarna indah itulah warna-warna kehidupan insani

Khamis, 1 Mac 2012

1/10~wahai wanita


hijau yang menawan

Kaum wanita memang dibekalkan dengan sembilan nafsu dan akal berbanding dengan lelaki hanya satu nafsu dan sembilan akal. Nafsu yang dimaksudkan bukanlah nafsu seks semata-mata tetapi nafsu yang menyebabkan seseorang itu mudah hilang sabar, mudah berprasangka, pemarah, pemboros dalam berbelanja, cepat tersinggung dan sebagainya. Pendek kata, hasil dorongan nafsu itulah lahirnya pelbagai perasaan di dada wanita. Sebab itu dikatakan juga bahawa sembilan persepuluh daripada diri wanita itu ialah perasaan dan satu persepuluh saja pertimbangan akal. Atas dasar inilah wanota@isteri mesti dipandu atau dibimbing oleh lelaki@suami agar segala tindak tanduknya tidak melulu ikut perasaan semata-mata.

Sembilan nafsu pada diri wanita boleh menyebabkan kerosakan pada masyarakat dan keruntuhan rumahtangga jika tidak dipagari dengan ilmu syariat. Mahu tidak mahu lelaki@suami terpaksa mempelajari sedikit sebanyak ilmu untuk menundukkan wanita atau psikologi wanita serta memenuhkan dada dengan ilmu syariat. Barulah nanti dapat menggunakan kebijaksanaan dalam mendidik wanita@isteri.

Di sinilah perlunya ketegasan seorang lelaki@suami. Tegas dalam syariat dan tegas dalam perjuangan. Tegas tidak pula bermakna kasar atau garang cuma jangan sampai kerana hendak melayan kehendak wanita@isteri, syariat dan perjuangan terpaksa diketepikan. Oleh kerana wanita seringkali bertindak mengikut perasaannya, maka adakalanya apabila fikiran terganggu, emosinya juga terikut sama.

Sabda Rasulullah SAW: "Barangsiapa memiliki isteri yang solehah, maka sesungguhnya ia telah memiliki separuh dari agamanya."

Rasulullah SAW juga bersabda yang bermaksud: "Dunia adalah hiasan dan hiasan yang terbaik ialah memiliki isteri yang solehah." Apabila wanita dapat dididik dengan betul, maka ia dapat memberi kebaikan yang besar kerana di tangan wanitalah penentu corak generasi akan datang. Kelembutan dan kehalusan belaian tangan wanita yang solehah boleh membahagiakan seisi alam.

kredit to one-ummah.net

sebab tu juga zaman Rasulullah, wanita tidak boleh menjadi ketua walaupun pada zaman tersebut wanita sangat dipandang mulia. keadaan tersebut kerana, wanita suka membuat keputusan yang terburu-buru dan tidak masuk akal apabila dipengaruhi oleh hormon-hormon kewanitaannya. tetapi, pendapat-pendapat wanita pada zaman Rasulullah tidak diabaikan sama sekali kerana mereka mempunyai hak untuk bersuara dan memberikan pandangan. justeru, wanita@isteri@hamba wanita pada zaman peperangan yang dilalui oleh umat islam menjadi tukang masak, tukang rawat (jururawat), penghibur dan lain-lain kerana wanita secara psikologinya dapat memberikan semangat juang kepada tentera islam yang berjuang pada ketika itu melawan musuh kafir. walaupun hanya sejengkal akal wanita, wanita akan cepat tersedar dek kekhilafan yang dilakukan dan dengan sejengkal akalnya juga wanita cuba dan berusaha untuk memulihkan semula apa yang dirasakannya keruh kembali menjadi jernih. sedang 9 lagi nafsunya akan saling berperang di dalam diri, akal sejengkalnya cuba untuk berfikiran waras, tetap dan teguh. itulah kesukaran yang dihadapi oleh wanita yang menjadi hamba kepada 9 nafsu.

words of today disebalik kelemahan wanita, ada kelebihan yang dianugerahkan ALLAH kepada mereka, bergelar wanita.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan