alam berwarna indah itulah warna-warna kehidupan insani

alam berwarna indah itulah warna-warna kehidupan insani

Selasa, 6 Mac 2012

RINDU dan RINDU~nak buat camne?


two of my lovely babies-Alif and Dameer


Sedang menaip latihan ilmiah, tetiba teringat pada budak2budak, babies yang pernah di bawah jagaan selama tiga bulan. Dan saat minggu-minggu terakhir, ada sorang budak yang diberi nama Muhammad, langsung tak nak dengan pengasuh lain. Even dengan ‘ibu’ pun dia tak nak. Ciknur-likukehidupan pula lebih rapat dengan cik sara. Tak tahu, sawan budak agaknya… cik miera-princess pula lebih prefer bersama cik Darin Irisya.


Ada giliran menjaga freshie baby..kadang-kadang teruji juga kesabaran atas kesabaran. Hurm..tapi pengalaman menjaga bayi dan melihat setiap perkembangan mereka membuatkan saya begitu kagum dan tidak sabar. Tidak sabar untuk terus melihat perkembangan yang mereka lakukan…


Gelak tawa mereka juga membuatkan saya sangat rindu. Rindu dengan suara-suara bayi..kadang, suara mereka boleh membuatkan stress bertambah stress…tetapi, perlu juga diakui bahawa suara mereka ada ketenangan bila stress mula merajai diri…


Saya jadi rindu untuk merasa hangatnya tangan mereka merayap untuk mengetahui sesuatu yang baru bila anak mata mula melihat sesuatu yang asing. Saya rindu dengan cengkaman jari jemari kecil mereka untuk memaut saya. Saya rindu dengan pelukan mereka apabila saya memeluk mereka. Saya rindu mendengar rengekan mereka minta didodoi atau dibuai. Rindu mendengar jeritan mereka kala kelaparan dan basah. Rindu dengan suara-suara manja mereka yang minta dibelai… saat bayi tidur, saya rindu mendengar dengusan nafas mereka… saya rindu bau minyak baby… (terapi minyak bayi)


Tapi sebenarnya, tidak mudah. Tidak mudah untuk melalui semua itu… betul… sabar kadang teruji, tanpa sedar suara keras mula melawan jerit mereka. Kasihan..mereka belum faham… kerana mereka masih bayi. Kita yang akan membuatkan mereka faham…. Dengan cara yang praktikal… mereka lahir kerana manusia… tanpa kita tiada mereka dan tanpa mereka tiadalah kita… semuanya dengan izin ALLAH swt… mereka semua pernah menjadi amanah saya suatu ketika dulu… adakah saya telah melakukannya dengan baik dan sempurna? Bagaimana jika saya dipersoalkan di akhirat kelak atas amanah itu?? Adakah saya telah menjalani amanah tersebut dengan baik? Bersediakah saya dengan amanah saya sendiri kelak? Bersediakah kita?



Dan baru saya sedar, saya adalah pencinta kanak-kanak!!! ALHAMDULILLAH~~~ I love kids!!! dan sejak2 ni saya selalu termimpikan bayi-bayi kecil yang comel~~~mainan tidur yang indah~~~ wink2 (*___^)


Words of today
Semuga ilmu tentang mereka akan sentiasa dipelajari dan semuga ALLAH permudahkan segala urusan saat ini serta yang akan datang. Mohon redha_Mu Ya Rabb… missing u guys: aliecha, Dameer, Muhammad, Zahira and Alif… and mostly, to all my babies.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan