alam berwarna indah itulah warna-warna kehidupan insani

alam berwarna indah itulah warna-warna kehidupan insani

Sabtu, 31 Mac 2012

Tension ke apa ye

Bismillahhirrahmannirrahim
YA ALLAH limpahkanlah berkah dan rahmat_MU serta kasih sayang_MU kepada kami semua. Berikanlah kami kemudahan dalam meniti bulan masehi baru di dalam bulan hijrah ini =)

Sepanjang bulan ini, banyak yang telah berlaku~~~alhamdulillah, yang baik pun Alhamdulillah, yang tak ok pun Alhamdulillah…sebab semuanya dah berlaku =) ALHAMDULILLAH dan yang dah berlaku tu semestinyalah yang terbaik b’coz, ALLAH telah tetapkan yang terbaik untuk hamba2nya…walaupun pada kita rasa ia tidak baik, disebaliknya, ia memberikan pengajaran supaya menjadi lebih baik dimasa akan datang =)
Untuk minggu pertama bertemu dengan march, baru recovered dari keadaan yang kurang bagus~~~dan bertemunya march, ALHAMDULILLAH, semuanya menjadi ok… pengalaman mendewasakan kita~~~semua perkara yang berlaku mengajar erti kebaikan serta merangsang pemikiran kita supaya bertindak positif dalam menghadapi masalah~~~sejauhmana kita lari dari masalah, maka, masalah akan terus datang mendekati dan tak kan dapat diselesaikan… ALHAMDULILLAH, smeoga ALLAH redha =)

Minggu kedua yang biasa2 dan ALHAMDULILLAH telah dapat dihadapi dengan baik atas izin dari ALLAH… semuanya yang terindah dan setiap apa yang berlaku juga membuatkan saya kembali berfikir tentang diri saya, tentang kebesaran ALLAH ke atas penciptaan alam dan sebagainya. Di sini juga saya diberi kesempatan untuk menilai tentang diri dan orang lain~~~semoga ALLAH permudahkan. Ahhha… yes…saya seorang yang sangat giler dan teruja dengan lensa kamera. Pantang Nampak kawan2 perempuan yang pegang kamera atau telefon tangan yang ada kamera berpixsel bagus, yes, saya akan minta gambar saya diambil… walaupun seorang yang agak2 pemalu, tapi, yes…saya suka and really love with camera… dulu, masa saya ada kamera, saya suka ambil gambar-gambar alam…misalnya bunga, langit, rama-raman, pantai, dedaunan dan ragam manusia. Saya suka… tapi, sejak kehilangan kamera dan memory cardnya, keobsesan terhadap lensa kamera terhenti serta merta sehinggala saya sedar semula, saya telah hilang suatu hobi yang unik… then, saya kembali dengan hobi tersebut apabila berjaya memiliki telefon tangan Nokia 3120 classic =) banyak gambar yang dah diambil…. But, sekali lagi, hobi tersebut telah disekat oleh ALLAH, apabila ada mulut2 yang mengatakan ‘ko ni kan, asyik2 bergambar…’ waaa…terasa hati kot…sejak tu saya slowkan sikit aktiviti menangkap gambar… tak sangka, keadaan itu berlanjutan sehingga ke hari ini bila telefon tersebut yang pernah ‘minum’ Milo O panas saya semakin lemah fungsi sebagai sebuah telefon yang boleh mengambil atau merakam gambar2 alam yang lawa =( nanti, ada rezeki lebih kita beli yang bagus ok (pujuk diri sendiri =) ) sekarang masih banyak yang perlu didahulukan keperluan berbanding berkehendak untuk memiliki telefon tangan yang ada kamera lagi bagus. Walaupun sedemikian (kata hubung yang skema =) ), telefon tu masih boleh dipakai. Cuma saya tak pakai sangat. Kadang2 je saya on, sebab saya kecewa tak dapat guna lagi fungsi yang sepatutnya boleh digunakan…. Keaktifan saya dihadapan kamera memang terserlah sebab saya boleh dikategorikan sebagai orang yang pantang nampak kamera =) =) =) sehinggalah kawan saya mengejek @ menegur dengan sadis, ‘ko kan suka kamera, bila nampak kamera macam hyperactive pula…padan muka’ sebab, ada beberapa gambar gathering kami yang membuatkan saya rasa saya perlu control keaktifan saya bila berhadapan dengan kamera. Lagi2 bila bersama2 dengan ramai orang lelaki yang ada sama. Saya perlu controlkan diri =) gambar yang memalukan, but still ok.. i/ALLAH…semoga ALLAH hijabkan aib tersebut =)… apapun dah terjadi, hope ia menjadi pengajaran kepada diri supaya lebih berhati-hati lagi di masa hadapan =) kan =) especially bila ada kamera + kaum adam bersama… tapi akan berpose habis bila ada kamera + kaum hawa sahaja =) =) hope tak tersebar juga =) =) kita sebarkan yang baik2 ok =) ramai orang cakap, yang obsess dengan kamera ni perasan diri cantik atau kacak atau budget bagus…ye ker??? Fikir2kan ye….

Ermmm..minggu ketiga yang sedikit tercabar dan terganggun emosi akibat perubahan horman dan cuaca alam… apapun, telah Berjaya dihadapi dengan baik, ALHAMDULILLAH, dan i/ALLAH ia bermanfaat… kala ini, kami dikejutkan dengan berita penyakit kawan sekelas SLE…System Lupun En……… ( kes tak ingat nama penyakit yang hujung =) ) penyakit yang menyerang 3: 100 orang. Wanita antara yang tertinggi mengidapinya berbanding lelaki. Sebabnya, perubahan hormon yang sering berlaku dalam badan wanita berbanding lelaki, kesan ultra ungu dan lain-lain (sila buat pembacaan sendiri di google ye => ) penyakit ni??? System imun badan yang sepatutnya bertindak sebagai peneyelamat dan membunuh bacteria telah menghadapi kecelaruan dalaman sehingga ia menjadi perosak kepada system dalaman badan seseorang (ibarat pagar, pagar makan padi) cam tu kot =)… penyakit ni takda penyembuh melainkan perlu bergantung kepada ubat-ubatan sepanjang hayat. Bilangan ubat yang perlu diambil? Mashaallah, banyak dalam 12 ke 13 jenis…. i/ALLAH, kalau dokter takde ubat yang boleh sembuhkan totally, ALLAH masih ada. Dia yang maha penyembuh! Si kawan ni pula telah menyatakan hasratnya untuk berhenti belajar kerana dikhuatiri tidak dapat membawa bebanan pelajaran~~~waaaaaaaa…tang sini yang saya sedih… saya faham keadaan dia… tapi saya nak dia sama2 dengan saya dan kami semua habiskan pelajaran disemester terakhir ni sama2… saya harap sangat… semoga ALLAH berikan kesembuhan, kesihatan serta kekuatan kepadanya…itu yang selalu saya doakan untuk dia~~~kalian doakan juga ya =) THANKS

Minggu keempat yang penuh dengan kontroversi…YA ALLAH, jauhkanlah dari ku…semoga aibku terhijab =) keluar je dari kelas pagi tu, someone was asked me… ‘hei u, bila u nak kahwin? I dengar u nak kahwin dah kan…’ dengan muka yang blur bercampur senyum yang mereng kot…saya hanya melayan pertanyaan itu…ingatkan dia main2…saya pun jawab dengan niat main2…’ ‘yes, i/ALLAH, I kahwin nanti…’ ‘bila?’ ‘nantilah I bagitahu kat u alls..’ ‘ala, dah nak kahwin pun rahsia2 lagi… bila??’ ‘ before konvo or after konvo nanti///’ wah…jawapan yang boleh mengkillerkan diri sendiri…ulangan, jawapan atas niat main2 sebab saya ingat dia tanya main2 juga.. ‘jangan lupa jemput i tau...i taknak kad kahwin u nanti tag2 kat fb... i nak u pos kat rumah i. Alamat nanti i inbox u ok...’ the sound like serious... arhgggg...apakah??? seterusnya, saya terjumpa dengan kakak yang sangat cool dan baik hati...kami pernah rapat dalam tahun 2009 gitu...jumpa je sambil bersalam berlaga pipi, sepantasnya dia pertanyaan bukan persoalan... ‘ dah kahwin ye?’ hah...sikit lagi nak terheart attack...hihihi...dengan selambanya dan dengan niat main2 juga, saya hanya jawab ‘doakan ye...’ ‘dah kahwin ke?’ minta kepastian... saya yang gatal ni pula just tersenyum.... dengan selamba kakak tu cakap, ‘sampai hati tak ajak.’ Dengan muka yang kecewa =( untuk pujuk dia, saya cakaplah, nanti saya hantar kad untuk resepsi sekali lagi then her face growing like morning glory... then, she wished congrate to me, barakallahu fi kum’ saya pula hanya senyum dan terus meninggalkan dia dalam soalan yang pelbagai...ya ALLAH... ahhaaa..hari yang sama juga, seoarng kakak ni tiba2 kenyit2 mata kat saya dalam kelas sambil mulutnya terkumat-kamit...’ dah tunang ye?’ saya senyum + geleng...dia kata ‘tipu...betulkan dah tunang,’ desak dia lagi...saya dah geleng pun masih tak percaya...saya tanya dia mana dapat cerita saya bertunang pula ni, katanya ada orang bagitahu...ish2..tak berasas kan...saya dah mengaku belum bertunang pun kakak tu masih tak percaya... sampai hari ni... dan dalam masa yang sama, seorang pensyarah telah menegur saya, dek keasyikan saya mendengar kuliahnya, ‘kamu, terpesona...kenapa? mengingtai hari2 bahagia kah?’ wah...rasa cam merah dah muka..tapi tak merah pun...dan dengan cool yang diberikan ALLAH, saya hanya mengangguk...sebab saya tahu, teguran itu adalah main2 sahaja sebab dia tengok cara saya yang asyik dengar pengkuliahannya... so, jawab dengan penuh cool, tak stress atau malu2... padahal. orang kat depan, belakang dan kiri kanan masing2 bersorak dan berfeewit2..arghh..abaikan... tak penting... apa saya perlu buat??? Dalam minggu ini sahaja, hal2 tunang, kahwin terus singgah dalam hidup saya...apa yang penting ALLAH tahu segalanya... kalau betul ada yang menyebarkan saya sudah bertunang dan akan berkahwin, ALHAMDULILLAH, itu doa mereka..mudah2an kan =) cepat atau lambat sahaja, ALLAH yang tentukan. Semoga dipermudahkan kan ciknuzamd =) kemudian, saya terus melantik spy tidak bertauliah untuk selidik siapa yang menyebarkan kontroversi itu.... yelah, bak kata pepatah, tak kan bergoyang pokok kalau takde anginnya...kan kan kan... apapun, saya tak menyimpan dendam apatah lagi tertusuk dihati dengan kontroversi itu...Cuma saya nak tahu...saya maafkan dan saya harap ia tidak berlaku lagi... saya jenis yang open dalam menghadapi kontroversi ini...macam yang pernah saya type dalam beberapa bulan punya update blog, diam bukan tanda saya mengiyakan dan membidas bukan tanda saya marah...just go on..masing2 ALLAH dah tetapkan ketetapan =) be good and be cool. i/ALLAH, ALLAH permudahkan...kan sayang =) MASAKAN POKOK BERGOYANG KALAU TIADA ANGIN YANG MENIUP~~~kan kan kan... semuanya memberikan saya lebih kematangan dalam berfikir dan bertindak... kalau tak betul, tak payah nak melatah sangat...kalau betul sekalipun, biarkan..terpulang kepada mereka untuk mempercayainya. Benda yang baik, i/ALLAH, ALLAH akan permudahkan... don’t be sad =)

ALHAMDULILLAH...bertemu dengan 1 April 2012 = 9 J/Awal 1433 H...semoga menjadi insan yang lebih sukses di dunia dan akhirat...self good, dont being selfcentred ye ciknuzamd =)


Wallahua’lam =) semoga ALLAH redha =)

Words of todaysTake care of ur mouth, tongue, ears, eyes, nose, heart, soul, brain and so on, then ALLAH will take care alls and giving u Jannah~i/ALLAH =) semoga ALLAH redha, be GOOD to be a GOOD person to each other~lets built ur beauty form inside =) katakan TIDAK pada kemungkaran~REMEMBER, janji ALLAH benar!!

1 ulasan:

  1. tak sempat nak edit sangat sebab mengejar waktu sebelum 00:00 1 April...sebab saya dah janji dgn diri sendiri akan update pada hari terakhir bulan march =) edit sooner ya => inshaALLAH =) ALHAMDULILLAH...say banyak kali =)

    BalasPadam