alam berwarna indah itulah warna-warna kehidupan insani

alam berwarna indah itulah warna-warna kehidupan insani

Sabtu, 17 Mac 2012

LUPA



Bismillahhirrahmannirrahim



YA ALLAH, lembutkan hati kami dan pilihlah kami untuk terus mendapat hidayah dan petunjuk dari-MU...



saya pun tak pasti, kenapa sejak kebelakangan ini sering menghadapi masalah 'keterlupaan' yang melampau. saya jadi sangat pelupa...

kadang-kadang saya lupa dekat mana saya letak handphone walaupun baru beberapa saat memegangnya..geram memang geram juga dengan keadaan yang macam ni~~~kembali selawat dan bertenang ye...


banyak juga yang saya dah semakin lupa..kenapa??

nasihat seorang kakak,

katanya, jangan banyak berangan sebab berangan boleh sebabkan otak kita lumpuh dan lupa dengan apa yang kita buat terutama pembacaan.

kawan saya pula kata, banyak fikir...tu yang jadi pelupa...

the 2 things...berangan dan berfikir bukan menajamkan minda ke?


mungkin juga dari aspek pemakanan kan..

orang kata jangan makan atau minum air yang dah dimasuki semut sebab ada satu bahan yang keluar dari badan semut tu boleh sebabkan jadi lupa.

kemudian, jangan banyak makan...banyak makan, terlebih makan boleh melembabkan otak.

then, jangan biasakan makan makanan ringan @ junk food @ jajan.

bahan perasa dan pewarna tu boleh melemahkan daya ingatan seseorang.

fast food dan instant food juga.


cara nak kuatkan daya ingatan?

banyak makan makanan sunnah Nabi Muhammad saw...macam kurma, kismis, madu, susu, dll.

banyakkan zikir supaya hati hidup dan akal juga sihat.

banyakkan selawat ke atas nabi Muhammad saw.

baca dan cuba sedaya upaya untuk menghafal surah-surah al-Quran.

amalkan gaya hidup yang sihat dan harmoni.
jaga hati, mata, telinga, mulut, hidung dan segala pancaindera yang ALLAH berikan...


wallahua'lam


words of today
saya sedang mencari sesuatu~saya lupa letak kat mana~~Bismillah ya ALLAH~~semoga dapat ditemui...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan